Cum putem trata infectia cu Herpes Simplex 1- hepesul cutanat

Cum se manifestă infecția cu HSV1- herpesul cutanat

Herpesul bucal este declanșat de virusul Herpes Simplex 1 (HSV 1). Virusul se poate transmite prin contact direct, sau prin folosirea unor obiecte contaminate, de exemplu pahare insuficient spălate. De aceea este interzisă folosirea în comun a unor articole cum ar fi sticle, pahare, prosoape, aparate de ras, produse cosmetice pentru buze (rujuri, balsamuri  de buze etc).

HSV 1 poate rămâne în stare latentă toată viața, fără simptome, ori poate recidiva în anumite perioade. Erupția virusului poate fi precedată de înroșirea zonei și senzații de arsură sau mâncărime. Ulterior, în zona afectată apar vezicule dureroase, pline cu lichid transparent. După ce acestea se sparg, se formează o crustă gălbuie dureroasă. Zona este afectată în acest fel în jur 7-14 zile, după care crusta cade, de cele mai multe ori  fără să lase cicatrici.

Eruptia apare  de fiecare dată în același loc, în medie de 2-3 ori pe an, fiind mai frecvente in primul an după prima infecție.

Declanșarea virusului poate să survină pe un fond de oboseală, stres, o stare generală de rău, sistem imunitar slăbit, expunere îndelungată la soare sau vânt, traumatisme sau schimbări hormonale. Boala poate recidivază ori de câte ori sistemul imunitar este slăbit, ceea ce face ca apariția acestuia să fie dificil de anticipat.

Cum se poate trata infecția cu virusul herpetic

Deoarece infecția cu virusul herpes simplex este auto-limitantă și se vindecă fară tratament in câteva zile sau săptămâni, de cele mai multe ori, persoanele afectate nu se prezintă la medic si recurg la diverse creme antivirale.

Exista si situtii in care eruptia este extinsa sau recidivele foarte frecvente (ex.in fiecare luna), acestea determinand pacientul sa solicite un consult dermatologic.

În cazul în care medicul decide că este oportun un tratament medicamentos, acesta poate să includă:

– creme ce contin substante antivirale care se recomanda a fi aplicate de 4-5 ori pe zi cu rolul de a reduce pereioada activa a herpesului bucal si a creste confortul pacientului;

– plasturi pentru aplicare locală, cu gel hidrocoloid pentru a reduce senzația de usturime sau mancarime. Este recomandata purtarea lor atat pe perioada noptii, cat si pe parcursul zilei.

– tratament sistemic  antiviral cu aciclovir sau valaciclovir in doze adaptate severitatii episodului acut

Pot fi recomandate  și tratamente  antivirale în afara episoadelor acute de herpes, care reduc recurența pentru o perioada mai lungă de timp.

Nu există înca un vaccin, desi oamenii de stiință lucrează la producerea lui; el este necesar  având în vedere că o persoana din trei prezintă infecția cu virus herpes simplex in organism.